الرئيسية > صحة وجمال > اخسر وزنك > د.محمد أبو الغيط: دواء بدون ريجيم = صفر!

د.محمد أبو الغيط: دواء بدون ريجيم = صفر!

دواء بدون ريجيم = صفر!

السلام عليكم إزيكم يا “بص وطل” أنا كان عندي سؤال، وكنت عايزة آخد رأي الدكتور، فيه علاج اسمه ديكسازون وكيرتيزون وبي زد وكمان ترياكاتين ودول بيساعدوا على فقد الوزن، بس في ناس قالت إنه مضر.. يا ترى إيه رأيك؟

 

الصديقة العزيزة.. الدواء اللي اسمه ديكسازون ده خطير جداً؛ لأن فيه مادة الكورتيزون وهي خطيرة جداً وتزيد الوزن، لكن في صورة ماء وتنفخ الجسم بصورة مضرة جداً، أما الترياكاتين فهو فاتح للشهية يساعد على زيادة الأكل.

 

كنت عايز أستشير الدكتور في حالتي.. أنا تخين وجسمي مش بيفقد الوزن إلا بصعوبة جداً حتى مع ممارسة الرياضة ما بين المش والسويدي، أنا طولي 173 ووزني 105، أنا خسيت مرة واحدة قبل كده 15 كيلو في شهر بس كان عمري 16 سنة، وأنا حالياً عندي 24 سنة، وعايز أعرف التشخيص وأسماء التحاليل بالضبط؛ لمعرفة سبب التخن إيه وإيه السبب في عدم القدرة على فقد الوزن؟؟ وشكراً.

 

الصديق العزيز.. لابد من اتباع نظام غذائي سليم متكامل العناصر الغذائية مع الالتزام بيه وعدم اللخبطة حتى يحصل التأثير المطلوب إلى جانب أنك صغير وعمرك مناسب جداً للرجيم فليس هناك ما يدعو أن تخس ببطء.

 

السلام عليكم.. أنا وزني 93 كيلو وطولي 165، وزني زاد حوالي 35 كيلو في أربع سنين، بس بعد الجواز وأنا لا أقدر على عمل رجيم بالأكل؛ لأني أشعر باكتئاب فظيع لما بحس إني مجبورة على أكل الكمية دي رغم إني مش بأكل بشراهة ولا بحب الأكل ومع ذلك جسمي بيزيد أنا جربت أنواع كثيرة من أدوية التخسيس، وبخس بس بارجع تاني بس إن شاء الله هابدأ في نظام جديد بس عاوزة رأي صح من حضرتك.. إيه رأيك في الدواء اللي اسمه أورليستات وهاخد معاه شاي الرجيم هو دكتور صيدلي اللي قال لي عليه بس لو سمحت ترد عليّ؟؟؟ شكراً جزيلاً.

 

الصديقة العزيزة… أهم شيء في إنقاص الوزن هو اتباع نظام غذائي سليم وممكن المساعدة ببعض الأدوية، لكن أهم شيء هو اتباع نظام متكامل وتوجد أنظمة غذائية تكون فيها الكميات مفتوحة.. ودواء الأورليستات دواء هام وتأثيره كويس جداً لكن ما ينفعش لوحده لازم يصاحب بنظام غذائي.

 

< >