الرئيسية > صحة وجمال > قمر 14 > جمالك بالألوان مع “جيلان”.. ربطة عملية للبنت الجامعية

جمالك بالألوان مع "جيلان".. ربطة عملية للبنت الجامعية

جمالك بالألوان.. مع جيلان

أهلاً بكل بنات “قمر 14″..

في الفترة اللي فاتت بعتتوا ليّ رسايل كتير بتطلبوا فيها إني أقدّم لكم في فقرة “جمالك بالألوان مع جيلان” حلقات خاصة بربطات الحجاب؛ علشان تعرفوا إزاي تغيّروا في استايل حجابكم..

وأنا وعدتكم إني هاعمل لكم مجموعة من الحلقات خاصة بالموضوع ده، علشان أشرح لكم فيها إزاي تقدروا تلفوا الطرحة بطرق مختلفة وجديدة وفي نفس الوقت سهلة وبسيطة، وتقدري تعمليها وإنتِ رايحة الجامعة أو الشغل أو حتى لو عندك مشوار أو مناسبة خاصة…

وإزاي كمان تعملي ربطة الطرحة اللي تليق مع شكل وشك ومع ملامحك، يعني لو وشك كبير أو صغير، ولو جبهتك عريضة أو صغيرة…

ربطة عملية للبنت الجامعية:
النهارده هاقدّم لكم ربطة جديدة وهي مناسبة لفترة الصبح؛ يعني لو كنتِ رايحة الجامعة أو لو كان عندك ميعاد الصبح أو وإنتِ رايحة الشغل..

ودلوقتي تعالوا نشوف خطواتها مع بعض:
1- بنبدأ بإننا نربط باندانا قطن بيضاء على ورا ونربط عليها باندانا كحلي.

2- بعد كده بنجيب إيشارب أبيض بسيط خالص وعليه ركامة من الطرف، وبنربطه على ورا، ونسيبه مهدل من ورا.

3- بعد كده بنجيب إيشارب مربع فيه ألوان زي التركواز والكحلي والأبيض، والألوان دي طبعاً بتدي حيوية وشياكة وخصوصاً مع الجينز، وبنتني الإيشارب بحيث يكون الجزء اللي جوه أقصر من اللي بره ونربطه على ورا بطريقة عادية خالص.

وبكده تبقى عملتي لنفسك ربطة جديدة ومختلفة وبخطوات بسيطة، والربطة دي على فكرة بتناسب أصحاب الوش المليان، وخصوصاً إن الهيكول العالي بيداري منطقة الخدود والذقن الممتلئة.

أما أصحاب الوش الرفيع ممكن يعملوا نفس اللفة دي، لكن ممكن يغيّروا في الربطة بإنهم يجيبوا الإيشارب المربع على جنب شوية علشان يدي لوشها امتلاء.

 

ربطة اسبانيش بطيخي × بيج:
النهارده هقدِّم لكم شرح لربطة اسبانيش هندخّل فيها اللون البطيخي مع البيج، والربطة دي بنعتمد فيها على فكرة الكروسات الكتير…

ودلوقتي تعالوا نشوف خطواتها مع بعض:
1- أول حاجة هنربط باندانا قطن باللون البطيخي، وبعد كده نجيب طرحة بيج ونربطها على ورا؛ بحيث إن يكون لها طرف قصير وطرف طويل، ونجيب الطرحة البطيخي ونربطها بنفس الطريقة؛ يعني ناحية قصيرة وناحية طويلة، لكن عكس الإيشارب البيج.

2- بعد كده نجيب الناحية الطويلة من الإيشارب البيج ونلفها على قدام، لكن بميل شوية، وندبسها، وبعد كده نجيب الطرف الطويل من الإيشارب البطيخي ونلفه عليها بميل، ولكن في الاتجاه العكسي، علشان يدينا في الآخر شكل الكروس.

3- بعد كده هنجيب الأطراف الباقية من الإيشاربين ونثبتهم من ورا بشكل منفوش شوية، وبكده الطرحة من ورا هيكون شكلها كأنها مقسومة نصفين نصف بيج ونصف بطيخي.

والربطة دي بتدي شكل أنيق وبسيط، وممكن تعمليها لنفسك بسهولة، والربطة دي بتليق جداً مع أصحاب الوش المليان؛ لأننا عاملين فيها كروسات كتير ودي بتعمل زي تمويه لكبر حجم الوش وبتداريه.

 

ربطة حجاب عادية بالأبيض والأسود:
بنات كتير وخصوصاً البنات اللي سنّهم صغيّر لما بييجوا يلفوا الطرحة بالطريقة العادية، بيدخلوا طرحتين مع بعض، وساعات بلاقي بنات بتدخل 3 أو 4 طرح مع بعض في نفس الوقت، وبيعملوهم بطريقة هايشة أوي وضخمة.

لكن أنا مش بافضّل إن البنت يبقى وشها داخل جوه الطرحة وباين صغيّر أوي، وملامحها مش باينة، والأحسن إننا ربطة الطرحة تبقى بسيطة وشيك في نفس الوقت.

ودلوقتي هنشوف مع بعض الخطوات بالتفصيل:
1- أول حاجة هنعملها إننا هنحط باندانا بيضاء وندخلها مع الهاي كول، وبعد كده هنلبس عليها باندانا سوداء، لكن بشكل مايل شوية علشان يدينا شكل الكروس.

2- بعد كده هنجيب إيشاربين كاروهات، لكن كل إيشارب الكاروه بتاعه مختلف عن التاني، وإحنا هنا استخدمنا إيشاربين علشان ندي اللفة كثافة، وبنثبتهم من قدام بدبوس.

3- وبعدين نلف الإيشارب الأول، ولكن وإحنا بنلفه هنقلبه على ضهره؛ لأنه بيتلبس على الوشين، وبعد كده نلف عليه الإيشارب التاني، وبكده يكون الشكل كإننا استخدمنا أكثر من 4 طرح في نفس الوقت، لكن في الحقيقة إحنا ما استخدمناش إلا إيشاربين بس.

والربطة دي بتليق على أصحاب الوش المليان؛ بسبب الكروس اللي إحنا عملناه.

أما بقى أصحاب الوش الطويل والرفيع، فممكن يعملوا نفس الربطة لكن تعمل الباندانا من قدام باستدارة عادية وبلاش تعمل الكروس.

وبالنسبة لـأصحاب الجبهة العريضة فيُفضّل إنهم ينزّلوا الباندانا على قدام علشان يداروا منطقة الجبهة دي شوية.

وأصحاب الجبهة الصغيرة ممكن يرجّعوا الباندانا على ورا شوية بحيث إنها تبقى قبل بداية الشعر على طول.

 

وبكده تكون خلصت حلقتنا النهارده، وأتمنّى إنها تكون عجبتكم ويا ريت تبعتوا تقولوا لي رأيكم إيه، وكمان يا ريت تجرّبوا الربطات اللي قدّمناها وتقولوا لي على النتيجة، وتقدروا تكلموني في أي وقت على رقم تليفون 0123418020

وفي النهاية أحب أشكر محل scarfobia للإيشاربات اللي شارك معانا في الحلقات بمجموعة الإيشاربات اللي ظهرت في الفيديوهات، ورقم تليفونه 0106101710


استنوني في الحلقات اللي جاية مع ربطات جديدة…
إلى اللقاء،،،


كبسولة لصحتك

ريجيم البرد..!!