الرئيسية > صحة وجمال > قمر 14 > حمام العروسة.. بتكاليف بسيطة وروائح عطرية

حمام العروسة.. بتكاليف بسيطة وروائح عطرية

حمام العروسة.. بتكاليف بسيطة وروائح عطرية

عروسة جديدة وعلى وش جواز، يبقى أكيد نفسك إن بشرتك تكون ناعمة ونضرة مش كده وبس، ده أنتِ أكيد نفسك كمان تتخلصي من الأماكن الغامقة الموجودة في بعض أجزاء الجسم..وأكيد طبعاً عمّالة تسألي أصحابك، وكل ما تسألي حد يقول لك إن المركز الفلاني هايل وبيقدّم خدمات هايلة جداً للعرايس، بس أنتِ خايفة تروحي علشان موضوع التصوير اللي بيحصل في بعض الأماكن أو لعدم تأكدك من مستوى النظافة اللي ممكن يكون موجود هناك، بالإضافة إلى أن المراكز دي بتاخد فلوس كتيرة جداً وأنتِ مش عاملة حسابك عليها..

علشان كده إحنا النهارده هنعرف مع بعض إزاي ممكن إنك تحققي كل ده وأنتِ قاعدة في البيت من غير ما تروحي أي مركز من مراكز التجميل وتدفعي فلوس كتير…تعالي نشوف إزاي؟!

حمام البخار لبشرة الوجه

حمام البخار من الحمامات المعروفة جداً لبشرة الوجه، وفايدته إنه بيساعد على تنشيط الدورة الدموية في البشرة، وبيفتّح المسام وبكده تقدري إنك تتخلصي من أكبر قدر ممكن من الإفرازات الدهنية والرءوس السوداء اللي ممكن إنها تكون موجودة على وجهك..

وكل اللي هتحتاجي له:

1- شيح “من عند العطار”.
2- مياه.
3- فوطة كبيرة.

الخطوات:
1- سيبي الشيح يغلي في حلة متوسطة الحجم.

2- بعد ما تتأكدي إن المياه وصلت لمرحلة الغليان حطي الفوطة على رأسك وافرديها كويس وشيلي “الحَلّة” من على النار وقربي وجهك من “الحلة” علشان وجهك يلاقي البخار اللي طالع من “الحلة”.

3- سيبي البخار يتسرب لبشرتك لمدة 10 دقائق، ولو حسيتِ إن بشرتك تعبت من البخار ممكن إنك تريحي شوية وبعد كده ترجعي تاني تكملي.

4- بعد مرور الـ10 دقائق امسحي بشرتك بإسفنجة ناعمة مبلولة بميّه ساقعة.

حمام الثلج لبشرة الوجه


لو كنتِ بتعاني من وجود سواد جامد جدا في المنطقة اللي تحت العين يبقى عليكِ وعلى حمام التلج، وعلى فكرة حمام التلج منعش جداً للبشرة.

كل اللي هتحتاجي إليه:
قطعة تلج متوسطة الحجم.

الطريقة:
دي مفيش أبسط منها كل اللي هتعمليه إنك تمسكي بقطعة التلج وتمرريها على وجهك في حركات دائرية سريعة، طبعاً في البداية هتحسي إنك مش طايقة قطعة التلج بس بعد شوية هتلاقي نفسك مستمتعة جداً، استمري لغاية ما التلجة تدوب وأول ما تخلصي هتلاقي وشك بقى لونه وردي وهتحسي إنه منتعش جداً. 

 

الحمام المغربي والدلكة لبشرة الجسم

ده أول حمام مفروض إن العروسة تعمله قبل فرحها بيوم على الأقل، وفايدته إنه بيزيل الخلايا الميتة من الجسم، وبيفتّح مسام البشرة وبالتالي بيساعدها على التخلص من الحبوب والدهون، وبكده تلاقي بشرتك في منتهى النعومة والرقة.. بس أهم حاجة لازم تاخدي بالك منها هي إنك قبل الحمام ده تكوني أكلتِ كويس جداً؛ وده لأن الجسم بيفقد سوائل كتيرة؛ بسبب البخار والحرارة العالية وبكده ممكن تصابي بالهبوط، ولو حسيتِ في أي لحظة إنك دايخة أو مخنوقة يبقى روحي بسرعة وافتحي أي منفذ هوا.

وكل اللي هتحتاجي إليه:
1- ماء ساخن جداً.
2- ليفة مغربي خشنة “هتلاقيها في الصيدليات الكبيرة”.
3- صابونة مغربي “هتلاقيها في الصيدليات الكبيرة”.
4- دلكة سوداني “من عند العطار”.

الطريقة:
1- اقفلي أي منفذ للهواء في الحمام “الشباك والباب”.

2- جيبي طبق وامليه ميه سخنة جداً وحطي فيه اللوفة المغربي.

3- افتحي الميه السخنة في البانيو على الآخر لغاية ما يبقى فيه بخار جامد في الحمام، وبعدين سدي البانيو واملي نصه من الميه السخنة.

4- اقعدي في البانيو لمدة نص ساعة علشان جسمك يتعرض لأكبر قدر من البخار.

5- هاتي الصابون المغربي وابدئي في فركه بالراحة على جسمك، وده علشان بشرتك ما يحصلش لها التهاب واوعي تجيبي الصابون على عينيكِ.

6- سيبي الصابون على جسمك لمدة 10 دقائق.

7- اشطفي جسمك بالميه السخنة وبعدين حطي كمية تانية من الصابون بنفس الطريقة السابقة وسيبيه برضه لمدة 10 دقائق.

8- ممكن تستفيدي بالفترة دي في تنظيف الكعبين بالحجر الخاص بالقدمين “هتلاقيه عند العطار”.

9- بعد مرور 10 دقائق اشطفي جسمك من الصابون بالميه السخنة.

10- امسكي اللوفة المغربي وابدئي في دعك جسمك ماعدا منطقة الوجه بشكل دائري، أثناء دعك جسمك هتلاقي إن الخلايا الميتة في الجسم بتتشال وبتقع على الأرض بمنتهى السهولة.

11- اشطفي جسمك كويس بالميه السخنة، واوعي تسمعي كلام أي حد يقول لك إنك تستخدمي عطور أو أي مستحضرات تجميل أو كريمات في الحمام المغربي؛ لأن كل الحاجات دي فيها مواد كيميائية ممكن إنها تضر بشرتك.

12- ممكن إنك تعملي سويت لجسمك بعد ما تخلصي الحمام المغربي.

13- هاتي الدلكة السوداني “هتلاقيها عند العطار” وابدئي في فرك جسمك كله بيها، والدلكة دي عبارة عن عجينة من مكونات عطرية وأعشاب وأخشاب ثمينة، كخشب الصندل وبعض أنواع الفواكه مثل مهروس قشر البرتقال أو الليمون، بالإضافة إلى مسحوق الذرة والترمس، تُمزج هذه المكوّنات مع زيت السمسم أو زيت الزيتون؛ للحصول على عجينة شبيهة بالصلصال يغطى بها كل الجسم، وعلى فكرة الدلكة دي مهمة جداً؛ لأنها بتكسب الجسم لمعان ولون وردي.

14- سيبي الدلكة على جسمك لمدة ربع ساعة وبعد كده اشطفي جسمك بالماء الفاتر المضاف إليه ماء الورد.

وبكده تكوني حققتي كل اللي نِفسك فيه، وكمان وفرتي فلوسك..وألف مبروك..