الرئيسية > صحة وجمال > قمر 14 > وصفات “نانيس سليم” للعناية بالقدمين

وصفات "نانيس سليم" للعناية بالقدمين

وصفات "نانيس سليم" للعناية بالقدمين

كتير منكم بيسألوني عن وصفات طبيعية للعناية بالقدمين خصوصا أننا داخلين على الشتاء، ودايما بنعاني من مشكلة جفاف وتشقق جلد القدمين بس أنا شايفة إن الوقاية أهم من العلاج، علشان كده قبل ما أتكلم عن الوصفات الطبيعة هاتكلم على شوية نصائح هتساعدك على الوقاية من أي مشاكل ممكن إنها تقابلك…

1-    لازم تهتمي جداً بالنظافة اليومية للقدمين عن طريقة إنك تغسليهم كل يوم بالماء والصابون أكثر من مرة، وعلى فكرة الوضوء خمس مرات في اليوم ممكن إنه يوفي بالغرض ده.

2-    احرصي على تنشيف القدمين كويس جدا بعد غسلهم خصوصا المنطقة اللي بين الصوابع لعدم نمو الفطريات بين الأصابع.

3-    حاولي وإنتِ بتختاري الأحذية إنك تختاري الأحذية المريحة لقدمك.

4-    قللي من ارتداء الأحذية الضيقة والشرابات الثقيلة جداً، وكمان الأحذية المفتوحة زي (الصنادل)؛ لأن كل الحاجات دي بتخلي الرجْل تعرق جامد وكمان بتخلي الأتربة تدخل للقدمين بسهولة.

5-    ممنوع ارتداء شراب واحد أكثر من 3 أيام حتى ولو كان نظيف، لأنه ممكن يكون فيه عرق مش ظاهر، وده ممكن يسبب رائحة كريهة وكمان ممكن يسبب عدوى فطرية.

6-    حاولي إنك تختاري الشرابات من الأقمشة الطبيعية زي القطن والصوف والنايلون؛ لأن الأقمشة دي بتساعد على التنفس على عكس الأقمشة المصنوعة من البوليستر.

7-    امشي دايماً  حافية  في البيت؛ لأن ده بيفيد الأقدام جداً، وبيقوي العضلات وخصوصاً عضلة الساقين.

8-    احرصي على تدليك قدميك بحركات دائرية؛ لأن التدليك ده بيريّح الجسم بكامله، ويا ريت إنك تستعملي مقشّرا بشكل منتظم لإزالة الجلد الخشن والميت من منطقة الكعبين.

9-    يا ريت وأنت في مصيف تستغلي الفرصة وتمشي حافية على الرملة الساخنة لأن الطريقة دي أحسن طريقة لتقوية جلد الكعبين.

ودلوقتي تعالي نشوف مع بعض شوية وصفات طبيعية ممكن إنك تعمليها في البيت بنفسك..

حمام الماء الدافئ لتطرية الجلد

كل اللي عليكِ إنك تحطي رجلك في وعاء فيه ماء دافئ بس بشرط إن المية تغطي الكعبين تماماً، ويا سلام لو ضفتي إلى المية دي بعض الأعشاب زي النعناع والزعتر والورد البلدي أو قطرات من زيت اللافندر “هتلاقيه عند العطار”، وبعد كده تعملي تدليك بأصابع إيديكي للكعبين بداية من الأصابع وحتى نهاية الكعبين..

ولو كنت عايزة تتخلصي من أي جلد ميت موجود يبقى عليكِ وعلى الحجر الصوان اللي بتجيبيه من عند العطار وتفركي بيه جلد الكعبين، وعلى فكرة ده مش بيشيل الجلد الميت وبس ده كمان بيقضي على المناطق الخشنة اللي ممكن إنها تكون موجودة في الكعبيين..

وبعد ما تخلصي ممكن إنك تدهني منطقة الكعبين بزيت عطري طبيعي زي زيت اللافندر أو الزيتون أو البابونج أو تحطي أي كريمات مرطبة خاصة بالكعبين.. وعلى فكرة الحمام ده ممكن تعمليه مرة كل أسبوع.

دهان الفازلين للتغلب عى التشقق

أما لو كنتِ بتشتكي من مشكلة تشقق الكعبين يبقى تتجنبي استعمال الماء الساخن في غسيل القدمين وخليكي في المية الباردة، واستخدمي صابون بيحتوي على مواد طبيعية زي صابونة زيت الزيتون أو الجلسرين؛ لأن الصابون ده بيحتوي على مواد طبيعية بتطري الجلد وبتمنع تشققه.. كمان ممكن إنك تدهني رجليكي بالفازلين الطبي أو الجلسرين كل يوم قبل ما تنامي.

ولغاية هنا وخلص كلامنا النهارده، وفي انتظار أسئلتكم ومقترحاتكم


< >